Dvacáté čtvrté Info odpoledne v Olomouci
Publikováno 30.4. 2024
Téma: Léčba bolesti u pacientů s myelomem – jak si poradit v domácích podmínkách; Jak se vyznat v lékařské zprávě
Termín: 29. června 2023
Jak se vyznat v lékařské zprávě
Orientace v lékařské zprávě je pro laiky opravdu poněkud obtížná. Přesto, v okamžiku, kdy se stáváme pacientem, je důležité pokusit se pochopit její zásadní náležitosti. Je dobré vědět, jaké informace ve zprávě hledat, co je pro další pokračování léčby podstatné a co je možné zcela pominout. Srozumitelnost textu je pro laiky ztížena také díky často používaným zkratkám, obzvlášť tehdy, pokud nejde o zkratky oficiální a nezaměnitelné. Doporučení tedy zní – pokud se chcete ve své zprávě dobře orientovat, neváhejte svého lékaře nebo sestru požádat, aby vám obsažené informace či základní zkratky objasnili.
To, co je důležité pro pacienty – doporučení
Nejpodstatnější částí zprávy pro nemocného představuje souhrn doporučení lékaře. Zde by měl lékař srozumitelně uvést, jaké léky má pacient užívat, v jaké dávce a v jakých časových intervalech. Pokud jsou plánována nějaká vyšetření, potom by se tu měla objevit informace o tom kdy a kde bude vyšetření provedeno, včetně kontaktu na pracoviště a informace o žádance. Důležitým údajem je rovněž datum a místo další kontroly.
Informace pro pacienty jsou obvykle na konci zprávy, může jich však být více, proto je důležité mít nález pročtený, ať zbytečně nedochází k opomenutí či chybnému postupu. A zde ještě mnohem více nežli v předchozích částech platí – pokud něčemu nerozumíte či si nejste jisti výkladem, ptejte se. Třeba opakovaně, třeba i následně po telefonu. Vždy je lepší domluva s tím lékařem, který zprávu vystavil, nežli usuzování v kruhu známých či neznámých, co asi měla napsaná slova znamenat.
Co je tedy pro nemocné důležité
Jestliže potřebujete pouze základní a zásadní instrukce – hledejte na konci zprávy. Pokud najdete něco, čemu nerozumíte, nebojte se a hned se zeptejte. Především se to týká jakékoliv změny lékové medikace. Mělo by vám být naprosto jasné jaký lék a v jakém dávkování máte užívat. Pokud náhodou získáte odlišnou informaci nežli uvedenou ve zprávě (z příbalového letáku, od lékárníka), obecně platí, že je VŽDY správná informace uvedená ve zprávě – opět si ji ale můžete cíleně ověřit u ošetřujícího lékaře. Ten je totiž odpovědný za vaši léčbu, zatímco lékárna ani příbalové letáky nemají a ani nemohou mít přesnou informaci o vašem onemocnění a cíli léčby.
Na úplný závěr tedy ještě jednou shrnutí:
- Nikdy se nebojte ptát. Není nezbytně nutné, abyste svou nemoc znali dopodrobna, ovšem rámcový přehled o svém onemocnění by měl mít každý.
- Není důležité, jak je lékařská zpráva dlouhá, důležitý je její obsah. Za sepsání zprávy odpovídá lékař, avšak za to, jak textu porozumíme a jak následně budeme dodržovat doporučený postup, si odpovídáme každý sám.
- Lékařská zpráva může mít různý formát od několika málo slov až po rozsáhlé texty. Pro nemocné je zásadní konec lékařské zprávy – doporučení. Pokud si kontrolujete výsledky, nezapomínejte na to, že ne každá odchylka od normy je špatná.
Při nejistotě, zjištění chybných údajů ve zprávě či potřebě blíže prodiskutovat závěry se nebojte zeptat. Náš cíl je i přes rozdílnou pozici v ambulanci společný.